Αφήνει το ιερό πόστο της και «ετοιμάζει διαβατήριο» για... Τολέδο. Η εικόνα της «Κοίμησης της Θεοτόκου», πρώιμο έργο του Δομήνικου Θεοτοκόπουλου που βρίσκεται στην ομώνυμη εκκλησία στην Ερμούπολη της Σύρου, θα ταξιδέψει στην ισπανική πόλη για τις ανάγκες της μεγάλης περιοδικής έκθεσης με τίτλο «Ο Ελληνας του Τολέδο», που θα φιλοξενηθεί εκεί. Στην πρόσφατη συνεδρίασή τους τα μέλη του Κεντρικού Αρχαιολογικού Συμβουλίου έδωσαν το πράσινο φως για τη μεταφορά της εικόνας, φυσικά... υπό προϋποθέσεις.
Επιστροφή
Και αυτό γιατί απαίτηση της Μητρόπολης Σύρου ήταν αυτή η μοναδική εικόνα να παραμείνει στο Τολέδο έως και τις 14 Απριλίου -δηλαδή έναν μήνα, καθώς η έκθεση ξεκινάει στις 14 Μαρτίου- και να επιστρέψει στο νησί για το Πάσχα, στις 20 Απριλίου.
Οπως έγινε γνωστό κατά τη διάρκεια της συνεδρίασης, η εικόνα θα ταξιδέψει με χειραποσκευή (για λόγους ασφαλείας), ενώ και στο Τολέδο θα παραμείνει σε προθήκη με ειδικό μικροκλίμα που θα εξασφαλίζει σε αυτό το ιερό κειμήλιο τις κατάλληλες συνθήκες διατήρησης.
Το μοναδικό έργο θα είναι ένα από τα δεκάδες που θα φιλοξενηθούν στο Μουσείο Santa Cruz του Τολέδο, στη μεγαλύτερη έκθεση που έχει γίνει ποτέ για τον Ελ Γκρέκο, με αφορμή τη συμπλήρωση 400 ετών από τον θάνατο του κορυφαίου δημιουργού.
Και αυτό γιατί απαίτηση της Μητρόπολης Σύρου ήταν αυτή η μοναδική εικόνα να παραμείνει στο Τολέδο έως και τις 14 Απριλίου -δηλαδή έναν μήνα, καθώς η έκθεση ξεκινάει στις 14 Μαρτίου- και να επιστρέψει στο νησί για το Πάσχα, στις 20 Απριλίου.
Οπως έγινε γνωστό κατά τη διάρκεια της συνεδρίασης, η εικόνα θα ταξιδέψει με χειραποσκευή (για λόγους ασφαλείας), ενώ και στο Τολέδο θα παραμείνει σε προθήκη με ειδικό μικροκλίμα που θα εξασφαλίζει σε αυτό το ιερό κειμήλιο τις κατάλληλες συνθήκες διατήρησης.
Το μοναδικό έργο θα είναι ένα από τα δεκάδες που θα φιλοξενηθούν στο Μουσείο Santa Cruz του Τολέδο, στη μεγαλύτερη έκθεση που έχει γίνει ποτέ για τον Ελ Γκρέκο, με αφορμή τη συμπλήρωση 400 ετών από τον θάνατο του κορυφαίου δημιουργού.
Η εικόνα ανήκει στα πρώιμα έργα του Ελ Γκρέκο. Πιστεύεται ότι φιλοτεχνήθηκε μεταξύ του 1562 και του 1564, την περίοδο δηλαδή που ο μεγάλος καλλιτέχνης βρισκόταν στην Κρήτη. Σύμφωνα με την επικρατέστερη άποψη, η εικόνα έφτασε στη Σύρο από Ψαριανούς πρόσφυγες -περί το 1850- οι οποίοι, αναζητώντας νέα πατρίδα, μετέφεραν μαζί τους και άλλα ιερά κειμήλια.
Μάλιστα, είναι χαρακτηριστικό ότι η πραγματική ταυτότητα του έργου ήρθε στο φως μόλις το 1983 από τον αρχαιολόγο του υπουργείου Πολιτισμού Γιώργο Μαστορόπουλο, ο οποίος ανακάλυψε την υπογραφή «Δομήνικος Θεοτοκόπουλος ο δείξας» επάνω στην εικόνα.
Μάλιστα, είναι χαρακτηριστικό ότι η πραγματική ταυτότητα του έργου ήρθε στο φως μόλις το 1983 από τον αρχαιολόγο του υπουργείου Πολιτισμού Γιώργο Μαστορόπουλο, ο οποίος ανακάλυψε την υπογραφή «Δομήνικος Θεοτοκόπουλος ο δείξας» επάνω στην εικόνα.
Γιώτα Βαζούρα - Δημοκρατία