Τα δικαιώματα των επιβατών αεροπορικών μεταφορών υπενθυμίζει στους ταξιδιώτες η διαδικτυακή πύλη της ΕΕ, europa.eu.
Ειδικότερα, όπως ενημερώνει η ΕΕ:
Πρώτον, όταν αγοράζετε το εισιτήριο απαγορεύεται να χρεώνεστε με επιπλέον ποσό λόγω της εθνικότητάς σας ή του τόπου έκδοσης του εισιτηρίου.
Δεύτερον, έχετε επίσης δικαιώματα αν αντιμετωπίσετε πρόβλημα, όπως καθυστερήσεις, ακυρώσεις και υπεράριθμες κρατήσεις που εμποδίζουν την επιβίβασή σας στο αεροσκάφος
....και εφόσον:
αναχωρείτε από αεροδρόμιο που βρίσκεται στην ΕΕ, ή
φθάνετε στην ΕΕ με αερομεταφορέα χώρας της ΕΕ ή της Ισλανδίας, της Νορβηγίας ή της Ελβετίας
Επιστροφή χρημάτων ή εναλλακτική μεταφορά
Σε περίπτωση άρνησης επιβίβασης, ακύρωσης της πτήσης ή υπεράριθμων κρατήσεων, έχετε δικαίωμα είτε να:
προωθηθείτε στον τελικό προορισμό σας υπό παρεμφερείς συνθήκες, είτε να
σάς επιστραφεί το αντίτιμο του εισιτηρίου σας και, αν χρειαστεί, να επιστρέψετε χωρίς καμία επιβάρυνση στον αρχικό τόπο αναχώρησής σας.
Σε περίπτωση μεγάλης καθυστέρησης, δηλαδή αν η πτήση σας καθυστερήσει 5 ή περισσότερες ώρες, δικαιούστε επίσης αποζημίωση (αν αποδεχθείτε όμως την επιστροφή χρημάτων, ο αερομεταφορέας δεν είναι υποχρεωμένος να φροντίσει για τη συνέχιση του ταξιδιού σας ή να σας παράσχει περαιτέρω βοήθεια).
Ο αερομεταφορέας υποχρεούται να σας ενημερώσει για τα δικαιώματά σας και για τον λόγο της άρνησης επιβίβασης, ακύρωσης ή μεγάλης καθυστέρησης (πάνω από 2 ώρες, ή 4 ώρες αν η απόσταση της πτήσης είναι μεγαλύτερη από 3.500 χλμ.).
Γεύματα και κατάλυμα
Μπορεί επίσης να δικαιούστε δωρεάν αναψυκτικά, γεύματα, δυνατότητα επικοινωνίας (όπως δωρεάν τηλεφωνικές κλήσεις) και, αν χρειαστεί, παροχή καταλύματος, ανάλογα με την απόσταση της πτήσης και τη διάρκεια της καθυστέρησης.
Χρηματική αποζημίωση
Επίσης, αν δεν σας επιτραπεί η επιβίβαση, ή αν η πτήση σας ακυρωθεί ή φτάσει με καθυστέρηση μεγαλύτερη από 3 ώρες στον τελικό προορισμό που αναφέρεται στο εισιτήριό σας, μπορεί να δικαιούστε αποζημίωση ύψους 250 - 600 ευρώ, ανάλογα με την απόσταση της πτήσης:
Πτήσεις εντός της ΕΕ
έως 1.500 χλμ: 250 ευρώ
πάνω από 1.500 χλμ: 400 ευρώ
Πτήσεις μεταξύ αεροδρομίου της ΕΕ και αεροδρομίου εκτός ΕΕ
έως 1.500 χλμ: 250 ευρώ
1.500 - 3.500 χλμ: 400 ευρώ
πάνω από 3.500 χλμ: 600 ευρώ
Αν ο αερομεταφορέας σάς προσφέρει εναλλακτική πτήση με παρεμφερή ώρα άφιξης, η αποζημίωση μπορεί να μειωθεί κατά 50%.
Σε περίπτωση ακύρωσης πτήσης, δεν θα λάβετε αποζημίωση αν:
η ακύρωση οφειλόταν σε έκτακτες συνθήκες π.χ. σε κακές καιρικές συνθήκες, ή
είχατε ενημερωθεί για την ακύρωση 2 εβδομάδες πριν από την προγραμματισμένη ημερομηνία πτήσης, ή
σας προσφέρθηκε εναλλακτική πτήση για την ίδια διαδρομή και με παρεμφερή ώρα άφιξης.
Σε περίπτωση ακύρωσης λόγω έκτακτων συνθηκών μπορεί να μην δικαιούστε αποζημίωση, αλλά ο αερομεταφορέας οφείλει να σας παράσχει τη δυνατότητα να επιλέξετε:
να σας επιστραφεί το αντίτιμο του εισιτηρίου (ολόκληρο ή μόνο του μέρους που δεν χρησιμοποιήσατε)
να μεταφερθείτε στον τελικό προορισμό σας με άλλη πτήση το συντομότερο δυνατό
να κάνετε εκ νέου κράτηση για μεταγενέστερη ημερομηνία της επιλογής σας (εφόσον υπάρχουν θέσεις).
Ακόμη όμως και σε έκτακτες συνθήκες, οι αερομεταφορείς υποχρεούνται να σας παρέχουν βοήθεια, αν χρειάζεται, όση ώρα περιμένετε για να επιβιβασθείτε σε άλλη πτήση.
Πώς να λάβετε επιστροφή χρημάτων ή αποζημίωση
Πρέπει να υποβάλετε το έντυπο καταγγελίας ΕΕ για τα δικαιώματα επιβατών αεροπορικών μεταφορών στον αερομεταφορέα σας και να βεβαιωθείτε ότι κρατήσατε αντίγραφο.
Αν δεν λάβετε απάντηση ή αν η απάντηση δεν σας ικανοποιεί, μπορείτε να υποβάλετε καταγγελία στον εθνικό φορέα ελέγχου εφαρμογής στη χώρα της ΕΕ όπου συνέβη το περιστατικό.
Αν το περιστατικό συνέβη σε αεροδρόμιο αναχώρησης εκτός ΕΕ αλλά αφορά αερομεταφορέα της ΕΕ, μπορείτε να υποβάλετε την καταγγελία στον αρμόδιο εθνικό φορέα ελέγχου εφαρμογής στη χώρα της ΕΕ η οποία ήταν ο προορισμός σας.
Απώλεια ή φθορά αποσκευών
Παραδιδόμενες αποσκευές κατά τον έλεγχο εισιτηρίων
Αν οι αποσκευές που έχετε παραδώσει κατά τον έλεγχο εισιτηρίων χαθούν, φθαρούν ή καθυστερήσουν, μπορεί να δικαιούστε αποζημίωση από τον αερομεταφορέα μέχρι και 1.220 ευρώ.
Εξαίρεση: δεν ισχύει αν η φθορά οφείλεται σε ελάττωμα της ίδιας της αποσκευής.
Χειραποσκευές (περιλαμβανομένων των προσωπικών αντικειμένων)
Ο αερομεταφορέας ευθύνεται μόνον αν ήταν υπαίτιος της ζημίας που προκλήθηκε.
Μην ξεχάσετε να υποβάλετε σχετική δήλωση εντός 7 ημερών από την παραλαβή των αποσκευών σας (ή 21 ημερών σε περίπτωση καθυστερημένης παραλαβής).
Αν επιθυμείτε να προβείτε σε περαιτέρω νομικές ενέργειες, θα πρέπει να το κάνετε εντός 2 ετών από την ημερομηνία παραλαβής των αποσκευών σας.
Αν μεταφέρετε μαζί σας στο ταξίδι ακριβά αντικείμενα, μπορεί να δικαιούστε - έναντι κάποιου αντιτίμου - αποζημίωση μεγαλύτερη από 1.220 ευρώ εφόσον έχετε προηγουμένως υποβάλει ειδική δήλωση στον αερομεταφορέα το αργότερο κατά τον έλεγχο των εισιτηρίων. Ωστόσο, είναι προτιμότερο να κάνετε ιδιωτική ασφάλεια ταξιδιού.
Δεν υπάρχει τυποποιημένο έντυπο για την ειδική δήλωση. Εναπόκειται στις αεροπορικές εταιρείες να αποφασίσουν τη μορφή του εντύπου.
Διαφάνεια τιμών κατά την ηλεκτρονική κράτηση
Όταν αγοράζετε ηλεκτρονικά το εισιτήριό σας, η συνολική τιμή του εισιτηρίου, συμπεριλαμβανομένων των φόρων και των υποχρεωτικών συμπληρωματικών επιβαρύνσεων, πρέπει να είναι γνωστή εξ αρχής, έτσι ώστε να μπορείτε να συγκρίνετε τις τιμές μεταξύ αεροπορικών εταιρειών και να κάνετε τη σωστή επιλογή.
Εκτός από την τελική τιμή πρέπει να αναφέρονται με σαφήνεια οι εξής πληροφορίες: αεροπορικός ναύλος, φόροι, τέλη αεροδρομίου, καθώς και λοιπές επιβαρύνσεις, προσαυξήσεις ή τέλη (π.χ. για την ασφάλεια ή για τα καύσιμα).
Τυχόν προαιρετικά επιπλέον ποσά πρέπει να αναφέρονται με σαφήνεια και να επισημαίνεται ο προαιρετικός χαρακτήρας τους.
nextdeal.gr