Σε αδιέξοδο κινδυνεύουν να βρεθούν δεκάδες χιλιάδες ιδιοκτήτες που έχουν αγοράσει μεταχειρισμένο ΙΧ ακόμη και πριν από δεκαετία ή και περισσότερο!
Αρχής γενομένης από τον Μάρτιο του 2018, θα ενσωματωθεί στην ελληνική νομοθεσία η ευρωπαϊκή οδηγία 45/2014. Τι σημαίνει αυτό; Πως όσα οχήματα εμφανίζουν ανακολουθία στον μετρητή χιλιομέτρων, θα κόβονται και δεν μπορούν να κυκλοφορήσουν!
«Από τον Μάρτιο 2018, που αναμένεται να ενσωματωθεί στην ελληνική νομοθεσία η ευρωπαϊκή οδηγία 45/2014, η ανακολουθία του χιλιομετρητή θα αποτελεί σοβαρή έλλειψη και ο τεχνικός έλεγχος θα απορρίπτεται, με αποτέλεσμα την απαγόρευση της κυκλοφορίας όσων οχημάτων διαπιστώνεται ανακολουθία των χιλιομετρικών ενδείξεων» εξηγεί στο star.gr, o πρόεδρος του Πανελλήνιου Συνδέσμου Ιδιωτικών ΚΤΕΟ, Κωνσταντίνος Βήκας.
Πόσα αυτοκίνητα έχουν «πειραγμένα» χιλιόμετρα
Στην ελληνική αγορά κυκλοφορούν χιλιάδες οχήματα με «πειραγμένα» κοντέρ. Άλλες εκτιμήσεις μιλούν για 1 εκατ. οχήματα, ενώ πιο μετριοπαθείς κάνουν λόγο αριθμό κατά το ήμισυ λιγότερο.
«Η ισχύουσα νομοθεσία προβλέπει ότι τα ΚΤΕΟ εκδίδουν τα δελτία χωρίς αναφορά σε προηγούμενα χιλιόμετρα. Αναφορά γίνεται μόνο όταν διαπιστωθεί ανακολουθία σε αντιπαραβολή με τα χιλιόμετρα και μόνο με το αμέσως προηγούμενο δελτίο ΚΤΕΟ το οποίο αντλείται από τη βάση του Μ/Σ του ΥΜΕ. Άρα το φαινόμενο τώρα θα αποκαλυφθεί ως προς την έκταση του» τονίζει ο κ. Βήκας.
Εύλογα μπορεί να σκεφτεί, λοιπόν, κανείς ότι αυτοκίνητα που έχουν περάσει ήδη μία φορά ΚΤΕΟ στην Ελλάδα πιθανόν είναι «ασφαλή».
Ετοιμάζει εγκύκλιο το υπουργείο Μεταφορών
Ήδη, το υπουργείο Μεταφορών ετοιμάζει εγκύκλιο -που θα εκδώσει πιθανόν εντός του Νοεμβρίου- βάσει της οποίας οι ιδιοκτήτες των οχημάτων θα μπορούν να πληροφορηθούν τα χιλιόμετρα που είχε το όχημά τους κατά τους προηγούμενες ελέγχους ΚΤΕΟ.
«Η εγκύκλιος δημιουργεί μια σημαντική εξέλιξη στα ελληνικά δρώμενα της αγοράς μεταχειρισμένου καθώς θα παράγεται γνώση πλέον σε μόνιμη βάση μέσω σχετικής αναφοράς επί των εκδιδόμενων δελτίων στα ΚΤΕΟ του ιστορικού των διανυθέντων χιλιομέτρων ενός μεταχειρισμένου οχήματος, όπως αυτά καταγράφηκαν στη βάση του ΥΜΕ από προηγούμενους ελέγχους ΚΤΕΟ καθ’ όλη την διάρκεια νόμιμης κυκλοφορίας του στην Ελλάδα» εξηγεί ο πρόεδρος του Πανελλήνιου Συνδέσμου Ιδιωτικών ΚΤΕΟ.
Παράλληλα, προσθέτει ο κ. Βήκας ,προβλέπεται η δυνατότητα απευθείας πρόσβασης των πολιτών στη βάση του ΥΜΕ, μέσω περιβάλλοντος TAXIS, ώστε να είναι δυνατή ανά πάσα στιγμή η λήψη αντίστοιχης ενημέρωσης από κάθε ενδιαφερόμενο. «Σε αυτά τα πλαίσια και σε περίπτωση αγοράς μεταχειρισμένου, ο υποψήφιος αγοραστής θα μπορεί να αναζητά από τον πωλητή τις σχετικές πληροφορίες και να διαπιστώνει την ακολουθία ή ανακολουθία των χιλιομετρικών ενδείξεων ενός μεταχειρισμένου οχήματος» σημειώνει.
Ο ίδιος, απαντώντας στο τι θα συμβεί σε όσα αυτοκίνητα εντοπιστούν με «γυρισμένα» χιλιόμετρα, καθησυχάζει λέγοντας πως «σε αυτή τη φάση, εφαρμογής της επικείμενης εγκυκλίου, δεν θα επηρεάσει το αποτέλεσμα των τεχνικών ελέγχων στα ΚΤΕΟ».
Ωστόσο, ο κ. Βήκας υπογραμμίζει πως η «σοβαρή έλλειψη» θα σημειώνεται στο χώρο των παρατηρήσεων των δελτίων ΚΤΕΟ «ώστε να παρέχεται η σχετική γνώση στους ιδιοκτήτες οχημάτων».
Τι γίνεται στην περίπτωση που βρεθεί να είναι πειραγμένος ο χιλιομέτρησης σε μεταχειρισμένο αυτοκίνητο που αγοράστηκε από το εξωτερικό
«Εδώ υπάρχουν 2 περιπτώσεις» σημειώνει ο πρόεδρος του Πανελλήνιου Συνδέσμου Ιδιωτικών ΚΤΕΟ και εξηγεί:
1. Για τα οχήματα που εισήχθησαν στη χώρα και εκτελωνίστηκαν με συγκεκριμένες ενδείξεις χιλιομετρητών, και άρα η ιστορικότητα τους ξεκινά από το έγγραφο ταξινόμησης, θα δύναται να διαπιστωθεί μόνο η περίπτωση μεταγενέστερης αλλοίωσης. Φυσικά αυτό προϋποθέτει και την διασύνδεση των βάσεων δεδομένων των τελωνείων της χώρας με το ΥΜΕ και μέσω αυτού με τα ΚΤΕΟ.
2. Για τα οχήματα όμως στα οποία αλλοιώθηκαν οι ενδείξεις χιλιομετρητών πριν εισαχθούν στη χώρα, πρακτικά είναι αδύνατον σήμερα να διαπιστωθεί κάτι. Αυτό ίσως να είναι δυνατό σε επόμενη φάση τα επόμενα χρόνια και εφόσον υλοποιηθεί σκέψη της αρμόδιας επιτροπής της ΕΕ για πλαίσιο ενοποίησης των βάσεων δεδομένων οχημάτων στην ΕΕ. Το παράθυρο σε αυτή την εξέλιξη θα είναι να «πειράζονται» τα χιλιόμετρα μεταχειρισμένων πριν την εισαγωγή τους στην ΕΕ, αλλά σε πολύ πιο περιορισμένο βαθμό.
«Σε κάθε περίπτωση, προβλέπονται περιπέτειες για όσους ιδιοκτήτες οχημάτων διαπιστωθεί ανακολουθία των χιλιομετρητών των οχημάτων τους καθώς έως σήμερα δεν έχουν ανακοινωθεί σκέψεις για μέτρα αντιμετώπισης και θεραπείας των φαινομένων αυτών και προκειμένου τα οχήματα αυτά να παραμένουν σε νόμιμη κυκλοφορία» τονίζει ο κ. Βήκας, σημειώνοντας ότι το φαινόμενο είναι πανευρωπαϊκό αφού απασχόλησε πλέον και την αρμόδια επιτροπή της ΕΕ.
Τι θα πρέπει να κάνουν όσοι ιδιοκτήτες μάθουν πως το αυτοκίνητό τους έχει «πειραγμένα» χιλιόμετρα
Αυτή είναι η… million dollar question καθώς προκαλεί μεγάλο πονοκέφαλο στο υπουργείο Μεταφορών ο τρόπος με τον οποίο θα μπορεί κανείς να διορθώσει το «λάθος».
«Μένει να δούμε την διέξοδο που θα παρουσιάσει το ΥΜΕ ώστε να αντιμετωπιστούν τα ζητήματα που θα προκύψουν, π.χ. διόρθωση χιλιομετρητή σε ρεαλιστική βάση χιλιομέτρων, με ποιες προϋποθέσεις, από ποιους φορείς, ποιος θα τους ελέγχει, κ.λ.π.»αναφέρει ο κ. Βήκας.
Στο τραπέζι υπάρχουν διάφορες προτάσεις, μεταξύ των οποίων και η… «προσθετική κατ΄ εκτίμηση». Δηλαδή, να προστίθεται ένας αριθμός χιλιομέτρων (πχ. 10.000 χλμ.) για κάθε «χαμένο» χρόνο. Παράδειγμα: Έστω ότι ένα αυτοκίνητο το 2013 εμφανιζόταν με 50.000 χλμ. και το 2018 εμφανίζεται με 35.000 χλμ. Το κοντέρ θα πρέπει να πάει στα 100.000 χλμ. (5 έτη επί 10.000 χλμ. ανά έτος συν τα 50.000 χλμ. που είχαν καταγραφεί) για να περάσει από το ΚΤΕΟ το όχημα.
Τι αναμένεται να αλλάξει στις αγοραπωλησίες μεταχειρισμένων αυτοκινήτων
«Το σίγουρο είναι ότι θα υπάρξει περισσότερη διαφάνεια, άρα αναμένεται να περιοριστούν και τα φαινόμενα γυρίσματος χιλιομέτρων» εκτιμά ο κ. Βήκας, σχολιάζοντας το τι θα αλλάξει στην αγορά των μεταχειρισμένων.
«Σε κάθε περίπτωση κάθε υποψήφιος ιδιοκτήτης θα πρέπει να αναζητά αυτά τα στοιχεία: είτε πρόσφατο δελτίο ΚΤΕΟ, είτε δεδομένα από τη βάση του ΥΜΕ» καταλήγει.
ΠΗΓΗ: star.gr