Το Δημοτικό Θέατρο Πειραιά συμμετέχει για δεύτερη χρονιά στην ενότητα Άνοιγμα στην πόλη του Φεστιβάλ Αθηνών, με τρεις ξεχωριστές site specific δράσεις, δωρεάν για τους πολίτες, που ενθαρρύνουν τη συμμετοχή και ενισχύουν την πρόσβαση ευαίσθητων κοινωνικά ομάδων στο καλλιτεχνικό γεγονός.
Από την Ιχθυόσκαλα Κερατσινίου (που ανοίγει για πρώτη φορά τις πόρτες της στο κοινό) έως το λιμάνι του Πειραιά και την αστική περιοχή της Πλατείας Αλεξάνδρας, η πόλη, οι διαφορετικοί τόποι και οι άνθρωποι που την κατοικούν αφηγούνται την ιστορία της στο χθες και το σήμερα.
Oι τρεις παραστάσεις τις οποίες επέλεξε το Δημοτικό Θέατρο Πειραιά να παρουσιάσει στο Άνοιγμα στην πόλη του Φεστιβάλ Αθηνών είναι μέρος ενός μεγαλύτερου θεματικού κύκλου, κάτω από τον γενικό τίτλο ATLAS, ο οποίος θέλει να αναδείξει την ίδια την πόλη, την τοπική κοινωνία και τις δομές της.
Παραστάσεις (με σειρά παρουσίασης):
ΓΕΡΟΣ – ΕΡΩΣ | Η «τρίτη ηλικία» σε μια ιδιαίτερη διαδήλωση για τον έρωτα
Αθανασία Αγοράκη, Γιούλη Καρναχωρίτη, Μυρτώ Πανάγου
25 και 27 Ιουνίου, στις 18:30
Λιμάνι του Πειραιά, Πύλη Ε1
Μέσα από σκόρπια λόγια – θραύσματα κειμένων και προσωπικών εξομολογήσεων – καθώς και απόηχους τραγουδιών, στήνεται μια site-specific performance στο λιμάνι του Πειραιά με επίκεντρο το δίπολο έρωτας – αποχαιρετισμός.
Ταξιδιώτης ένα σώμα ηλικιωμένων που, εξερευνώντας την ατομική και συλλογική του φωνή, θα παίξει το ρόλο ενός ερωτευμένου υποκειμένου που καταθέτει, συνθέτει, διαφωνεί, συναινεί, προβληματίζει, υπενθυμίζει. Στο ύστατο χαίρε η μπουκαπόρτα ενός πλοίου γίνεται μια άλλη σκηνή όπου διαδραματίζεται και η τελική φάση του αποχαιρετισμού.
Το προσωπικό υλικό των συμμετεχόντων συνομιλεί και με άλλα κείμενα (ενδεικτικά αναφέρονται το έργο «Αποσπάσματα του Ερωτικού Λόγου» του Ρολάν Μπαρτ, καθώς και η συλλογή «Γράμματα προς τη Μάρω», του Γιώργου Σεφέρη) καθώς και με ψήγματα τραγουδιών, δημιουργώντας μια σκηνική σύνθεση με πρωταγωνιστές τους ανθρώπους της λεγόμενης «τρίτης ηλικίας».
Μια σκηνική σύνθεση που θέλει να υπενθυμίσει πως ο ερωτικός αποχαιρετισμός δεν έχει ηλικία και πως οι άνθρωποι αυτοί είναι ζωντανοί, παρόντες στο εδώ και το τώρα, με ορμή και συναίσθημα που πάλλεται και ζητάει μια διέξοδο για να εκφραστεί. Να εκφραστεί και να εκφράσει τον έρωτα, το αγαπημένο πρόσωπο, την ίδια τη ζωή.
Συντελεστές:
Σύλληψη-Σκηνοθεσία: Αγοράκη Αθανασία, Καρναχωρίτη Γιούλη, Πανάγου Μυρτώ
Κινησιολογική επιμέλεια: Τούμπα Κατερίνα
Μουσική επιμέλεια: Μακρής Διονύσης
Εξωτερικός συνεργάτης: Πανάγου Πάνος
Φωτογραφίες: Βασίλης Βασιλείου, Έφη Τσακαλή
Κινησιολογική επιμέλεια: Τούμπα Κατερίνα
Μουσική επιμέλεια: Μακρής Διονύσης
Εξωτερικός συνεργάτης: Πανάγου Πάνος
Φωτογραφίες: Βασίλης Βασιλείου, Έφη Τσακαλή
Η performance πραγματοποιείται σε συνεργασία με κοινωνικές δομές του Πειραιά (2o Τμήμα ΚΑΠΗ Κερατσινίου – Δραπετσώνας).
—
BLIND DATE | Μια διαδραστική περφόρμανς ανάμεσα σε βλέποντες και μη
Καλλιτεχνική κολεκτίβα influx (Χάρης Πεχλιβανίδης, Κορίνα Βασιλειάδου)
26 και 28 Ιουνίου, στις 20:00
Πλατεία Αλεξάνδρας
Η καλλιτεχνική κολεκτίβα influx, στα πλαίσια του Άνοιγμα στην πόλη-Πειραιάς, σκηνοθετεί το Blind Date, μια διαδραστική περφόρμανς ανάμεσα σε βλέποντες και μη. Η παράσταση επιχειρεί να δει μέσα από τα μάτια ανθρώπων με απώλεια όρασης την εμπειρία της συνάντησης, του πρώτου ερωτικού σκιρτήματος, του χορού, του δημόσιου χώρου.
Στην πλατεία Αλεξάνδρας του Πειραιά στήνεται μια μιλόνγκα, ένας απο τους πιο διάσημους τρόπους συνάντησης άγνωστων μεταξύ τους ανθρώπων σε δημόσιο χώρο με σκοπό να χορέψουν. Σ’ αυτή την μιλόνγκα, όμως, οι συμμετέχοντες όχι μόνο θα χορέψουν τάνγκο αλλά θα καλέσουν, επίσης, το κοινό σε ένα ραντεβού με τον κόσμο των τυφλών. Οι προσωπικές αφηγήσεις μετουσιώνονται σε θεατρικό καμβά και ο χορός δεν είναι ένα παιχνίδι δεξιοτεχνίας αλλά η αφορμή για μια συνάντηση μεταξύ των ανθρώπων. Αντί αποχωρισμού, οι τυφλοί θα οδηγήσουν όσους θεατές επιθυμούν να κλείσουν για λίγο τα μάτια τους σε μία σύντομη βόλτα. Η πόλη θα χαθεί για λίγο από το βλέμμα και θα μεταμορφωθεί σε μυρωδιές, ήχους και αγγίγματα.
Συντελεστές:
Σύλληψη/Σκηνοθεσία: Καλλιτεχνική κολεκτίβα influx (Χάρης Πεχλιβανίδης, Κορίνα Βασιλειάδου)
Φωτογραφίες: Λεωνή Ξεροβάσλα
Φωτογραφίες: Λεωνή Ξεροβάσλα
Η performance θα πραγματοποιηθεί με την συνεργασία με το ΚΕΑΤ, την Εθνική Ομοσπονδία Τυφλών, του σωματείου “Φάρος Τυφλών Ελλάδος” και το «Peiraias Tango».
—
ΙΣΑΛΟΣ ΓΡΑΜΜΗ: μία ωδή στην φθίση | Ένα δρώμενο για τα τετελεσμένα και γι’ αυτά που έπονται
Ομάδα Dεcadēre (Άρτεμις Γρύμπλα, Άλκηστις Πολυχρόνη)
29 και 30 Ιουνίου, στις 21:00
Ιχθυόσκαλα Κερατσινίου
Μέσα στον χώρο της Ιχθυόσκαλας Κερατσινίου, η οποία ανοίγει για πρώτη φορά τις πόρτες της στο κοινό, η ομάδα Dεcadēre, παρουσιάζει την performance Ίσαλος Γραμμή – μία ωδή στην φθίση. Στον χώρο ανάμεσα στην θάλασσα και την στεριά, ενδιάμεσα στην ζωή και στο θάνατο, ένα αφήγημα – προσευχή ξετυλίγεται σαν κραυγή, για τα τετελεσμένα και γι’ αυτά που έπονται.
Συνθέτοντας τελετουργικά κείμενα διαφορετικών θρησκευτικών παραδόσεων με φυσικούς και ηλεκτρονικά επεξεργασμένους ήχους, μέσα από το τραγούδι, το λόγο και με επίκεντρο τη μουσικότητα, η performance διαστέλλει τη στιγμή κατά την οποία ο άνθρωπος ερχόμενος αντιμέτωπος με την φθίση, την ύστατη στιγμή της συνειδητοποίησης του πεπερασμένου της ύπαρξης, δημιουργεί τον Θεό, ως πράξη απόγνωσης και ανάγκη πίστης. Τη στιγμή που ο άνθρωπος προσεύχεται, προσπαθώντας να νικήσει το αμετάκλητο γεγονός του θανάτου, να νικήσει τη φύση και την ίδια στιγμή που επιστρέφει σ’ αυτή, και γίνεται ένα ζώο λυσσασμένο για ζωή, ένα ψάρι που θα χτυπηθεί μέχρι την τελευταία ανάσα.
Δέκα ηθοποιοί, χορευτές και μουσικοί, μαζί με πενήντα μέλη από την Χορωδία των ΚΑΠΗ Νίκαιας Ρέντη, υπό την διεύθυνση του μαέστρου Αναστάσιου Αναστασόπουλου, εξερευνούν την προσευχή η οποία από πράξη απόγνωσης, γίνεται πράξη επαναστατική, κόντρα στο θάνατο και την απελπισία, δημιουργώντας έναν πολυπολιτισμικό πολυφωνικό ύμνο, που τραγουδιέται απαράλλαχτος από την πρώτη στιγμή που ο πρώτος άνθρωπος απέκτησε συνείδηση του επερχόμενου θανάτου του.
*Ο όρος ίσαλος γραμμή είναι ναυπηγικός και τεχνικός όρος, ορίζεται ως επίπεδο από την οριζόντια τομή της επιφάνειας της θάλασσας με το πλοίο, στο σημείο που αυτό ισορροπεί και επιπλέει. Είναι η “γραμμή” δηλαδή, που χωρίζει τον αέρα από το νερό.
Συντελεστές:
Σύλληψη / Δραματουργία: Ομάδα Dεcadēre
Μουσική σύνθεση: Gary Salomon
Σκηνοθεσία: Άρτεμις Γρύμπλα, Άλκηστις Πολυχρόνη
Επιμέλεια κίνησης: Άλκηστις Πολυχρόνη
Βοηθοί σκηνοθέτη: Εύα Διαμαντή, Αγάπη Ηλιάδου
Κοστούμια: Βασιλική Σύρμα
Επιμέλεια σκηνικού χώρου: Αλέξανδρος Λαγόπουλος
Φωτισμοί: Αλέξανδρος Αλεξάνδρου
Μουσική σύνθεση: Gary Salomon
Σκηνοθεσία: Άρτεμις Γρύμπλα, Άλκηστις Πολυχρόνη
Επιμέλεια κίνησης: Άλκηστις Πολυχρόνη
Βοηθοί σκηνοθέτη: Εύα Διαμαντή, Αγάπη Ηλιάδου
Κοστούμια: Βασιλική Σύρμα
Επιμέλεια σκηνικού χώρου: Αλέξανδρος Λαγόπουλος
Φωτισμοί: Αλέξανδρος Αλεξάνδρου
Ηθοποιοί:
Γαβρελάς Παναγιώτης, Γεωργαλής Κωνσταντίνος, Γρύμπλα Άρτεμις, Ηλιάδου Αγάπη, Κανδρή Ίρις, Μουαγκιέ Στέφανος, Πολυχρόνη Άλκιστις, Σπανός Γιάννης, Ταμπακοπούλου Λυγερή, Salomon Gary, Supervia Moreno Raul
Γαβρελάς Παναγιώτης, Γεωργαλής Κωνσταντίνος, Γρύμπλα Άρτεμις, Ηλιάδου Αγάπη, Κανδρή Ίρις, Μουαγκιέ Στέφανος, Πολυχρόνη Άλκιστις, Σπανός Γιάννης, Ταμπακοπούλου Λυγερή, Salomon Gary, Supervia Moreno Raul
Η performance πραγματοποιείται με τη συνεργασία της χορωδίας ΚΑΠΗ Νίκαιας – Ρέντη υπό την διεύθυνση του μαέστρου Αναστάσιου Αναστασόπουλου
culturenow.gr