Άτομα, έτους 2016
Στην Έρευνα Χρήσης Τεχνολογιών Πληροφόρησης και Επικοινωνίας από Νοικοκυριά και Άτομα ερευνήθηκαν 4.774 ιδιωτικά νοικοκυριά και ισάριθμα μέλη αυτών, σε ολόκληρη την Ελλάδα, με προϋπόθεση την ύπαρξη ενός, τουλάχιστον, μέλους ηλικίας 16 – 74 ετών σε κάθε νοικοκυριό.Με την έρευνα συγκεντρώνονται στοιχεία για την πρόσβαση των νοικοκυριών σε επιλεγμένες τεχνολογίες πληροφόρησης και επικοινωνίας, ειδικότερα δε για την πρόσβαση στο διαδίκτυο και την απανταχού συνδεσιμότητα, τις συναλλαγές με δημόσιες υπηρεσίες μέσω διαδικτύου (υπηρεσίες ηλεκτρονικής διακυβέρνησης), το ηλεκτρονικό εμπόριο κλπ.
Σύμφωνα με τα στοιχεία, 3 στα 10 άτομα (32,8%), ηλικίας 16 – 74 ετών, που έχουν οποτεδήποτε χρησιμοποιήσει το διαδίκτυο έκαναν κατά το Α΄ τρίμηνο του 2016 κάποια ηλεκτρονική αγορά ή παραγγελία αγαθών ή υπηρεσιών μέσω του διαδικτύου. Σε σχέση με το Α΄ τρίμηνο του 2015, το ποσοστό των χρηστών του διαδικτύου που πραγματοποίησαν ηλεκτρονικές αγορές παρουσίασε μείωση 3,0%.
Την τελευταία πενταετία, το ποσοστό των χρηστών του διαδικτύου που πραγματοποίησαν, το Α΄ τρίμηνο κάθε έτους, αγορές ή παραγγελίες αγαθών μέσω του διαδικτύου παρουσιάζει αύξηση 39,0%, ενώ ο μέσος ετήσιος ρυθμός αύξησης ανέρχεται στο 7,0%. Το ποσοστό για όσους δεν έχουν πραγματοποιήσει ποτέ αγορές ή παραγγελίες αγαθών μέσω του διαδικτύου καταγράφει μείωση 23,2%.
Το 2016 μειώσεις παρατηρούνται σε όλες τις γεωγραφικές περιοχές της Χώρας, σε σχέση με το 2015 με τη μεγαλύτερη μείωση στις ηλεκτρονικές αγορές να καταγράφεται στην περιοχή της Κεντρικής Ελλάδας (-9,0%).
Τα προϊόντα ή οι υπηρεσίες που αγοράστηκαν ή παραγγέλθηκαν περισσότερο από το διαδίκτυο για προσωπική χρήση, κατά τη χρονική περίοδο Απριλίου 2015 – Μαρτίου 2016, είναι:
- είδη ένδυσης και υπόδησης – αθλητικά είδη – 50,7%
- ηλεκτρονικές συσκευές – 29,4%
- ταξιδιωτικές υπηρεσίες – 19,1%
- οικιακά είδη – 17,5%
- διαμονή σε καταλύματα – 15,7%
- εισιτήρια για εκδηλώσεις – 13,2%
- φάρμακα – 12,6%
- εξαρτήματα και περιφερειακό εξοπλισμό ηλεκτρονικού υπολογιστή – 11,9%
- βιβλία – 10,4%
Το 85,0% των καταναλωτών επιλέγει να κάνει ηλεκτρονικές αγορές από εγχώριες επιχειρήσεις, ποσοστό που σε σχέση με το 2015 παρουσιάζει αύξηση 13,0%. Το 28,0% κάνει ηλεκτρονικές αγορές από άλλες χώρες της Ευρωπαϊκής Ένωσης και το 12,8% από χώρες εκτός Ευρωπαϊκής Ένωσης. Το ποσοστό όσων δήλωσαν ότι δεν γνωρίζουν τη χώρα προέλευσης των πωλητών ανέρχεται στο 1,7%.
Συνολικά 1 έως 2 αγορές/παραγγελίες ειδών μέσω του διαδικτύου πραγματοποίησε 1 στους 2 (51,7%), ηλικίας 16 – 74 ετών, που το Α' τρίμηνο του 2016 πραγματοποίησαν ηλεκτρονικές αγορές και, αντίστοιχα, 1 στους 2 (50,6%) πλήρωσε αντίτιμο έως 99 ευρώ για τα προϊόντα ή τις υπηρεσίες που αγόρασε/παρήγγειλε.
Ποσοστό 13,5% όσων πραγματοποίησαν αγορές ή παραγγελίες μέσω διαδικτύου, κατά την χρονική περίοδο Απριλίου 2015 – Μαρτίου 2016, αντιμετώπισαν κάποιο πρόβλημα. Τα προβλήματα που αναφέρθηκαν περισσότερο αφορούν: παράδοση κατεστραμμένων ή λάθος προϊόντων (2,4%), τεχνική βλάβη στην ιστοσελίδα κατά την ώρα της παραγγελίας ή της πληρωμής (2,7%), χρόνος παράδοσης μεγαλύτερος από τον ενδεικνυόμενο (4,9%).