Η Ελλάδα συγκαταλέγεται ανάμεσα στις δέκα ακριβότερες χώρες παγκοσμίως όσον αφορά στην τιμή της βενζίνης και η αρνητική αυτή πρωτιά λειτουργεί επιβαρυντικά στην κατανάλωση και κατ’ επέκταση στους τζίρους των επιχειρήσεων του κλάδου.
Σύμφωνα με τα στοιχεία του οκταμήνου, οι πωλήσεις στις βενζίνες κατέγραψαν πτώση 1% ενώ στο diesel κίνησης σημείωσαν άνοδο κατά 2%. Και αν φαινομενικά η πτώση δείχνει μικρή, όπως αναφέρει παράγοντας της αγοράς μιλώντας στο insider.gr, «το πρόσημο και στις βενζίνες θα έπρεπε να είναι θετικό». Ποιοι παράγοντες όμως λειτουργούν ως αντίρροπες δυνάμεις στη ζήτηση για βενζίνη σε μία περίοδο μάλιστα όπου οι πωλήσεις αυτοκινήτων καταγράφουν άνοδο;
«Η πτώση της ζήτησης οφείλεται σε τρεις παράγοντες: στην υψηλή τιμή (ας μην ξεχνάμε ότι υπάρχει ο Ειδικός Φόρος Κατανάλωσης), στην τεχνολογία που εφαρμόζεται στα νέα αυτοκίνητα με αποτέλεσμα να είναι πιο αποδοτικά (επομένως να καταναλώνουν λιγότερη βενζίνη) ή να αλλάζουν το καύσιμο σε σε πετρέλαιο κίνησης και στην αλλαγή που παρατηρείται στον τρόπο ζωής και μετακίνησης των Ελλήνων καθώς λόγω της μείωσης του διαθέσιμου εισοδήματος δεν διανύουν πλέον μεγάλες αποστάσεις (ταξίδια κλπ) με το αυτοκίνητο», αναφέρει σχετικά παράγοντας της αγοράς.
Μεταξύ των «παγκόσμιων πρωταθλητών» η Ελλάδα
Σύμφωνα με τα στοιχεία του https://ift.tt/2KvWtd1 , η Ελλάδα κατατάσσεται στην 9η θέση (με μέση τιμή πώλησης 1,77 δολάρια ανά λίτρο) όσον αφορά στην τιμή της βενζίνης αφήνοντας «πίσω» της παραδοσιακά ακριβές χώρες με πολύ υψηλότερο βιοτικό επίπεδο όπως είναι η Ελβετία (η οποία βρίσκεται στην 21η θέση με μέση τιμή πώλησης 1,59 δολάρια ανά λίτρο) ή το Ηνωμένο Βασίλειο (το οποίο βρίσκεται στην 18η θέση με τιμή πώλησης 1,60 δολάρια ανά λίτρο).
Ενδεικτική της ακρίβειας που παρατηρείται στην Ελλάδα είναι η έρευνα της πλατφόρμας Picodi, η οποία υπολόγισε πόσα λίτρα βενζίνης αντιστοιχούν στο μέσο εισόδημα των πολιτών σε πάνω από 100 χώρες σε όλον τον κόσμο. Σύμφωνα με αυτήν, ο μέσος Ελβετός μπορεί να αγοράσει εξαπλάσια ποσότητα αμόλυβδης κάθε μήνα από τον μέσο Έλληνα.
Σημειώνεται ότι, στην Ελλάδα, οι λιανικές τιμές των βενζινών στις αντλίες αποτελούνται κατά περίπου 70% από φόρους και δασμούς που περιλαμβάνουν:
• Τον Ειδικό Φόρο Κατανάλωσης σε σταθερό ποσό
• Τον ΦΠΑ 24%
• Τα ΔΕΤΕ 0,05%
• Την ειδική εισφορά 1,2% (του ν. 3054/2002)
• Το τέλος της ΡΑΕ 0,20 ευρώ/λίτρο
Οι λιανικές τιμές και άρα το μεικτό περιθώριο κέρδους Εταιριών και Πρατηρίων –πέρα από το κόστος του προϊόντος- περιλαμβάνουν:
• Το κόστος μεταφοράς (βυτιοφόρων αυτοκινήτων).
• Χρηματοοικονομικά έξοδα (κόστος αποθεμάτων, πιστώσεις, επενδύσεις κλπ.).
• Το κόστος εμπορίας (εκτελωνισμού, αποθήκευσης και διακίνησης κλπ.).